Tak się bawią i śpiewają dzieci
W codziennej praktyce logopedycznej często wykorzystuję piosenki. Zbiorem utworów, po który sięgam najczęściej jest publikacja pod tytułem „TAK SIĘ BAWIĄ I ŚPIEWAJĄ DZIECI” wydana przez gdańskie wydawnictwo Harmonia.
Dlaczego muzyka jest ważnym narzędziem dla logopedy zajmującego się rozwojem mowy dziecka?
Muzyka i śpiew są wszechobecne w życiu każdego człowieka. Pierwsze reakcje dziecka na dźwięki pojawiają się już w łonie matki. Mamy śpiewają swoim małym pociechom rytmicznie je kołysząc. Ich głos oraz znana melodia działa na dzieci uspokajająco. Kilkumiesięczne dziecko zaczyna reagować na rytm znanej piosenki, uśmiecha się, macha rączkami, powtarza samogłoski. Kilkulatek chętnie uczestniczy w zabawach słuchowo-ruchowych. Muzyka jest bliska dziecku, pozytywnie wpływa na jego rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny i językowy. Zjawiska prozodyczne występujące w muzyce takie jak: rytm, tempo, intonacja i akcent przekładają się na prozodię mowy. Warto więc wykorzystać elementy muzyki w terapii logopedycznej.
Czy każdy rodzaj muzyki wpływa pozytywnie na rozwój?
W dzisiejszym świecie muzyka dociera do uszu małego dziecka z różnych źródeł: radia, telewizyjnej reklamy, interaktywnych zabawek. Muzyka staje się wszechobecnym szumem, zatraca swoje stymulujące funkcje. Tempo piosenek kierowanych do dzieci jest bardzo szybkie, a utwór wykonuje zabawna postać o zmienionym komputerowo głosie. Śpiewane słowa stają się dla dziecka niezrozumiałe. Taka muzyka nie ma nic wspólnego z naturalnymi parametrami ludzkiego głosu i w żaden sposób nie doskonali funkcji poznawczych ani umiejętności słuchowych.
Wobec tego, co śpiewać dzieciom?
Odpowiedzią na to pytanie jest publikacja opracowaną przez Józefa Częścika pod tytułem „Tak się bawią i śpiewają dzieci”. Zawiera ona kilkaset piosenek zapisanych na 18 płytach. Utwory dotyczą zainteresowań dziecka, zawierają treści bliskie kilkulatkowi: rodzina, zwierzęta, pory roku, zjawiska przyrodnicze.
W publikacji znajdziemy utwory śpiewane (kiedyś) przez nasze mamy. Wrócimy pamięcią do „Czarnego barana”, postaramy się nie zbudzić starego niedźwiedzia oraz zatańczymy wspólnie z Ojcem Wirgiliuszem. Przypomnimy sobie rymowankę o ślimaku, a także piosenki ludowe śpiewane przez nasze babcie. Maluchom pokażemy zabawy paluszkowe i nauczymy orientacji w schemacie własnego ciała.
Tempo, tematyka, linia melodyczna, a nawet długość trwania utworów jest dostosowana do możliwości percepcyjnych kilkulatka. Dziecko z łatwością będzie mogło zareagować ruchem na rytm piosenki, powtórzyć melodię, zawarte w niej onomatopeje i proste rymowanki.
Teksty piosenek, zabawy paluszkowe oraz wszystkie pląsy zostały opisane w książce. Pod utworami znajdują się propozycja zabaw oraz praktycznie wskazówki do pracy. Niektóre opisane pląsy są znane z naszego dzieciństwa, inne – zupełnie zaskakujące, ale interesujące dzieci!
Podczas przeglądania publikacji uwagę czytelnika przyciągają kolorowe rysunki ilustrujące treść utworów.
Ogromnym atutem niniejszej pozycji jest sposób zapisania piosenek na płytach. Każda płyta dotyczy innego zagadnienia. Takie tematyczne uporządkowanie utworów ułatwia praktyczne wykorzystanie pomocy.
Wykorzystanie piosenki w terapii logopedycznej
„Tak się bawią i śpiewają dzieci” to zbiór tak obszerny, że terapeuta z łatwością znajdzie w nim piosenkę nawiązującą do przygotowanego tematu logopedycznych zajęć. Szeroki wybór utworów sprawia, że osoba prowadząca zajęcia może wybrać piosenkę dostosowaną do zainteresowań i możliwości dziecka. Dzięki odpowiednio dobranej piosence logopeda może:
- uczyć reakcji na rytm;
- zwracać uwagę na różnice w wysokościach dźwięku;
- wzbogacać słownictwo;
- uczyć różnicowania dźwięków;
- doskonalić pamięć słuchową;
- rozwijać umiejętność spontanicznej ekspresji muzycznej;
- doskonalić zdolność autokontroli własnego głosu;
- kształtować uwagę słuchową;
- rozwijać koordynację słuchowo-ruchową.
Na zajęciach śpiewam i bawię się z dziećmi!
„Tak się bawią i śpiewają dzieci” to zdecydowanie atrakcyjna pomoc dydaktyczna, którą znajdzie swoje zastosowanie podczas:
– zajęć grupowych stymulujących funkcje słuchowe;
– zajęć dydaktycznych w przedszkolu;
– przedstawień, przedszkolnych wydarzeń;
– codziennej, domowej zabawy z dzieckiem.
Warto śpiewać i bawić się razem z dziećmi!
Surdologopeda
Angelika Szablewska
Częścik J., Tak się bawią i śpiewają dzieci, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2016
Źródło obrazków: https://harmonia.edu.pl/pl/p/TAK-SIE-BAWIA-I-SPIEWAJA-DZIECI.-KSIAZKA/1187
W codziennej praktyce logopedycznej często wykorzystuję piosenki. Zbiorem utworów, po który sięgam najczęściej jest publikacja pod tytułem „TAK SIĘ BAWIĄ I ŚPIEWAJĄ DZIECI” wydana przez gdańskie wydawnictwo Harmonia.
Dlaczego muzyka jest ważnym narzędziem dla logopedy zajmującego się rozwojem mowy dziecka?
Muzyka i śpiew są wszechobecne w życiu każdego człowieka. Pierwsze reakcje dziecka na dźwięki pojawiają się już w łonie matki. Mamy śpiewają swoim małym pociechom rytmicznie je kołysząc. Ich głos oraz znana melodia działa na dzieci uspokajająco. Kilkumiesięczne dziecko zaczyna reagować na rytm znanej piosenki, uśmiecha się, macha rączkami, powtarza samogłoski. Kilkulatek chętnie uczestniczy w zabawach słuchowo-ruchowych. Muzyka jest bliska dziecku, pozytywnie wpływa na jego rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny i językowy. Zjawiska prozodyczne występujące w muzyce takie jak: rytm, tempo, intonacja i akcent przekładają się na prozodię mowy. Warto więc wykorzystać elementy muzyki w terapii logopedycznej.
Czy każdy rodzaj muzyki wpływa pozytywnie na rozwój?
W dzisiejszym świecie muzyka dociera do uszu małego dziecka z różnych źródeł: radia, telewizyjnej reklamy, interaktywnych zabawek. Muzyka staje się wszechobecnym szumem, zatraca swoje stymulujące funkcje. Tempo piosenek kierowanych do dzieci jest bardzo szybkie, a utwór wykonuje zabawna postać o zmienionym komputerowo głosie. Śpiewane słowa stają się dla dziecka niezrozumiałe. Taka muzyka nie ma nic wspólnego z naturalnymi parametrami ludzkiego głosu i w żaden sposób nie doskonali funkcji poznawczych ani umiejętności słuchowych.
Wobec tego, co śpiewać dzieciom?
Odpowiedzią na to pytanie jest publikacja opracowaną przez Józefa Częścika pod tytułem „Tak się bawią i śpiewają dzieci”. Zawiera ona kilkaset piosenek zapisanych na 18 płytach. Utwory dotyczą zainteresowań dziecka, zawierają treści bliskie kilkulatkowi: rodzina, zwierzęta, pory roku, zjawiska przyrodnicze.
W publikacji znajdziemy utwory śpiewane (kiedyś) przez nasze mamy. Wrócimy pamięcią do „Czarnego barana”, postaramy się nie zbudzić starego niedźwiedzia oraz zatańczymy wspólnie z Ojcem Wirgiliuszem. Przypomnimy sobie rymowankę o ślimaku, a także piosenki ludowe śpiewane przez nasze babcie. Maluchom pokażemy zabawy paluszkowe i nauczymy orientacji w schemacie własnego ciała.
Tempo, tematyka, linia melodyczna, a nawet długość trwania utworów jest dostosowana do możliwości percepcyjnych kilkulatka. Dziecko z łatwością będzie mogło zareagować ruchem na rytm piosenki, powtórzyć melodię, zawarte w niej onomatopeje i proste rymowanki.
Teksty piosenek, zabawy paluszkowe oraz wszystkie pląsy zostały opisane w książce. Pod utworami znajdują się propozycja zabaw oraz praktycznie wskazówki do pracy. Niektóre opisane pląsy są znane z naszego dzieciństwa, inne – zupełnie zaskakujące, ale interesujące dzieci!
Podczas przeglądania publikacji uwagę czytelnika przyciągają kolorowe rysunki ilustrujące treść utworów.
Ogromnym atutem niniejszej pozycji jest sposób zapisania piosenek na płytach. Każda płyta dotyczy innego zagadnienia. Takie tematyczne uporządkowanie utworów ułatwia praktyczne wykorzystanie pomocy.
Wykorzystanie piosenki w terapii logopedycznej
„Tak się bawią i śpiewają dzieci” to zbiór tak obszerny, że terapeuta z łatwością znajdzie w nim piosenkę nawiązującą do przygotowanego tematu logopedycznych zajęć. Szeroki wybór utworów sprawia, że osoba prowadząca zajęcia może wybrać piosenkę dostosowaną do zainteresowań i możliwości dziecka. Dzięki odpowiednio dobranej piosence logopeda może:
- uczyć reakcji na rytm;
- zwracać uwagę na różnice w wysokościach dźwięku;
- wzbogacać słownictwo;
- uczyć różnicowania dźwięków;
- doskonalić pamięć słuchową;
- rozwijać umiejętność spontanicznej ekspresji muzycznej;
- doskonalić zdolność autokontroli własnego głosu;
- kształtować uwagę słuchową;
- rozwijać koordynację słuchowo-ruchową.
Na zajęciach śpiewam i bawię się z dziećmi!
„Tak się bawią i śpiewają dzieci” to zdecydowanie atrakcyjna pomoc dydaktyczna, którą znajdzie swoje zastosowanie podczas:
– zajęć grupowych stymulujących funkcje słuchowe;
– zajęć dydaktycznych w przedszkolu;
– przedstawień, przedszkolnych wydarzeń;
– codziennej, domowej zabawy z dzieckiem.
Warto śpiewać i bawić się razem z dziećmi!
Surdologopeda
Angelika Szablewska
Częścik J., Tak się bawią i śpiewają dzieci, Gdańsk: Harmonia Universalis, 2016
Źródło obrazków: https://harmonia.edu.pl/pl/p/TAK-SIE-BAWIA-I-SPIEWAJA-DZIECI.-KSIAZKA/1187