„SŁOWA W AKCJI” CZYLI MOWA W DZIAŁANIU
Co się dzieje w mowie a więc czym są „Słowa w akcji”
Język najlepiej poznaje się w działaniu, uaktywniając słowa w codziennej komunikacji.
Pomocą, po którą warto w tym wypadku sięgnąć, są plansze i obrazki zawarte w „Słowach w akcji”. Dziecko, aktywnie nimi operując, uczy się nazywać, rozpoznawać i wykorzystywać poznawane elementy językowe w działaniu. Zaproponowany w „Słowach” zbiór kategorii leksykalnych jest różnorodny: to między innymi meble, ubrania, zwierzęta na łące, w zoo i na podwórku; zabawki, owoce i warzywa. Ilustrowane obrazkami słownictwo i sytuacje nawiązują do scenariuszy „Świata opowiadanego”, przybliżając postaci i zdarzenia z historii o Calineczce, niesfornych kózkach czy jesiennej wyprawie do lasu.
Atut pierwszy: językowa akcja
Zaczyna się więc językowa akcja, w której biorą udział słowa (obrazki nominacyjne) w wielu kontekstach sytuacyjnych (plansze tematyczne). Dzieci mają możliwość wcielania się w różne role, operując przy tym przedstawionymi na obrazkach słowami i dostosowując je do zilustrowanej sytuacji. W przypadku małych dzieci, dopiero wkraczających w język, będą to proste elementy językowe (wyrazy dźwiękonaśladowcze czy proste wyrazy). W przypadku dzieci starszych będą one bardziej skomplikowane, tworząc rozbudowane formy gramatyczne z użyciem czasowników, rzeczowników, przymiotników i przysłówków. Tym samym dzieci rozwijają swoją sprawność językową i – co najważniejsze – komunikacyjną.
Atut drugi: dobra zabawa
Sięgnięcie do zabawy tematycznej jest świetnym zabiegiem dydaktycznym. Ożywienie w zabawie mowy powoduje zaciekawienie jej poszczególnymi elementami, inspiruje do ich łączenia w zależności od kontekstu sytuacyjnego. Ułatwia też zapamiętywanie często trudnych dla dziecka nazw. Gruszka przecież rośnie na drzewie, można ją jeść, ułożyć na talerzu czy pokroić nożem. Początkowo językowa akcja toczy się na planszach, z wykorzystaniem kolorowych obrazków. Potem można ją przenieść na konkretne przedmioty i używając prawdziwych owoców, warzyw i garnków bawić się w sklep, dom, gotowanie. Można też do zabawy włączyć elementy muzykowania, aktywności ruchowej czy plastycznej, rozwijających umiejętności słuchowe, motoryczne i twórcze dziecka.
Atut trzeci: bliskie dziecku sytuacje i słowa
Warto podkreślić trafny dobór słownictwa i sytuacji komunikacyjnych, jaki zawarty został w „Słowach”. Jest on bliski dziecku, jego zainteresowaniom i naturalnej aktywności. Daje też sposobność utrwalenia poznanych środków językowych w codziennym życiu. Zaaranżowane za pomocą obrazków robienie zakupów można przecież doskonale „przećwiczyć” idąc z mamą do sklepu.
Naprawdę warto!
Połączenie „Słów w akcji” ze scenariuszami „Świata opowiadanego” to doskonała pomoc we wspomaganiu rozwoju mowy każdego dziecka. Można ją stosować w przypadku dzieci z głębokimi zaburzeniami w rozwoju języka, a także wówczas, gdy chcemy w mądry i wartościowy sposób pobawić się z naszym maluchem. Gorąco polecam!!!
dr Helena Liwo
specjalista surdologopedii, neurologopeda
Szubstarska D. (2017). Słowa w akcji. Seria obrazków i plansz do wczesnego wspomagania rozwoju mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Co się dzieje w mowie a więc czym są „Słowa w akcji”
Język najlepiej poznaje się w działaniu, uaktywniając słowa w codziennej komunikacji.
Pomocą, po którą warto w tym wypadku sięgnąć, są plansze i obrazki zawarte w „Słowach w akcji”. Dziecko, aktywnie nimi operując, uczy się nazywać, rozpoznawać i wykorzystywać poznawane elementy językowe w działaniu. Zaproponowany w „Słowach” zbiór kategorii leksykalnych jest różnorodny: to między innymi meble, ubrania, zwierzęta na łące, w zoo i na podwórku; zabawki, owoce i warzywa. Ilustrowane obrazkami słownictwo i sytuacje nawiązują do scenariuszy „Świata opowiadanego”, przybliżając postaci i zdarzenia z historii o Calineczce, niesfornych kózkach czy jesiennej wyprawie do lasu.
Atut pierwszy: językowa akcja
Zaczyna się więc językowa akcja, w której biorą udział słowa (obrazki nominacyjne) w wielu kontekstach sytuacyjnych (plansze tematyczne). Dzieci mają możliwość wcielania się w różne role, operując przy tym przedstawionymi na obrazkach słowami i dostosowując je do zilustrowanej sytuacji. W przypadku małych dzieci, dopiero wkraczających w język, będą to proste elementy językowe (wyrazy dźwiękonaśladowcze czy proste wyrazy). W przypadku dzieci starszych będą one bardziej skomplikowane, tworząc rozbudowane formy gramatyczne z użyciem czasowników, rzeczowników, przymiotników i przysłówków. Tym samym dzieci rozwijają swoją sprawność językową i – co najważniejsze – komunikacyjną.
Atut drugi: dobra zabawa
Sięgnięcie do zabawy tematycznej jest świetnym zabiegiem dydaktycznym. Ożywienie w zabawie mowy powoduje zaciekawienie jej poszczególnymi elementami, inspiruje do ich łączenia w zależności od kontekstu sytuacyjnego. Ułatwia też zapamiętywanie często trudnych dla dziecka nazw. Gruszka przecież rośnie na drzewie, można ją jeść, ułożyć na talerzu czy pokroić nożem. Początkowo językowa akcja toczy się na planszach, z wykorzystaniem kolorowych obrazków. Potem można ją przenieść na konkretne przedmioty i używając prawdziwych owoców, warzyw i garnków bawić się w sklep, dom, gotowanie. Można też do zabawy włączyć elementy muzykowania, aktywności ruchowej czy plastycznej, rozwijających umiejętności słuchowe, motoryczne i twórcze dziecka.
Atut trzeci: bliskie dziecku sytuacje i słowa
Warto podkreślić trafny dobór słownictwa i sytuacji komunikacyjnych, jaki zawarty został w „Słowach”. Jest on bliski dziecku, jego zainteresowaniom i naturalnej aktywności. Daje też sposobność utrwalenia poznanych środków językowych w codziennym życiu. Zaaranżowane za pomocą obrazków robienie zakupów można przecież doskonale „przećwiczyć” idąc z mamą do sklepu.
Naprawdę warto!
Połączenie „Słów w akcji” ze scenariuszami „Świata opowiadanego” to doskonała pomoc we wspomaganiu rozwoju mowy każdego dziecka. Można ją stosować w przypadku dzieci z głębokimi zaburzeniami w rozwoju języka, a także wówczas, gdy chcemy w mądry i wartościowy sposób pobawić się z naszym maluchem. Gorąco polecam!!!
dr Helena Liwo
specjalista surdologopedii, neurologopeda