Płyta „Kolory” Agaty Świętoń
Autorką płyty pt. KOLORY jest Agata Świętoń – wokalistka, autorka tekstów i muzyki oraz logopedka. To bogactwo doświadczeń z pewnością wpłynęło na ogromną wartość tego albumu.
Proste słowa poszerzające horyzonty
Każdy z utworów opowiada o innym kolorze. Teksty piosenek stanowią niezaprzeczalny walor tej płyty – przemyślane, dostosowane do dzieci, proste, ale jednocześnie rozwijające słownictwo. Zawierają porównania, zagadki, są punktem wyjścia do ćwiczeń językowych np. co to znaczy nosić różowe okulary, co to znaczy, że coś lub ktoś daje nam w kość? Powyższe piosenki pobudzają wyobraźnie, wspólnie z dzieckiem można wymyślać co jeszcze może być np. czerwone, niebieskie, z czym te kolory się kojarzą.
Ostatni utwór pt. Kolory, wprost opowiada o kolorach i związanych z nimi emocjami. Dla starszych dzieci to fantastyczny punkt wyjścia do rozmowy o tej tematyce. Swobodna pogawędka może zamienić się w kalambury – odgadywanie emocji, do próby ich opisania. Podczas takich warsztatów zauważa się jak mały wachlarz odczuć zazwyczaj dzieci są w stanie nazwać i odgadnąć. W świecie emotikonek nie trzeba tych emocji nazywać, a jeśli nawet to są one dość okrojone – radość, smutek, złość. Z kolei autorka płyty wplata do piosenek takie pojęcia jak strach (lepiej go oswajać niż unikać), spokój, czułość, nuda, optymizm, powaga i wiele innych.
Bogactwo przekazu i smaku
Ogromną zaletą płyty jest piękny głos Pani Agaty, dobrze napisana muzyka oraz bogactwo instrumentów – co wcale nie jest normą w piosenkach dla dzieci. Często spotykam się z mało wartościowymi nagraniami dla najmłodszych – i pod względem tekstu, wykonania i muzyki – często ubogie w instrumenty, a bogate w sztuczne dźwięki, głośne, nieuporządkowane. Szczególnie w tak wczesnym wieku należy kształtować gust muzyczny dbając o najepsze wzorce.
Oprócz walorów artystycznych, płyta KOLORY sprawdza się w zajęciach profilaktycznych, wspierających rozwój mowy oraz w zajęciach terapeutycznych. Jest bazą do zajęć tematycznych, szczególnie chętnie sięgam po nią w trakcie zajęć prowadzonych metodą Dialogu i Narracji (ŚWIAT OPOWIADANY, autor: D. Szubstarska, współpraca B. Bednarska).
Nie zapominajmy o muzyce
Cytując W. R. Wagnera – “muzyka to początek i koniec wszelkiej mowy”. Piosenka, jej melodia, rytm wpływa pozytywnie na terapię logopedyczną. Dzięki takim oddziaływaniom można doskonalić percepcję słuchową, samo śpiewanie to fantasyczne ćwiczenie fonacyjne oraz motoryczne – usprawniające artykulatory. Atrakcyjne utwory zachęcają do powtarzania słów, a niekiedy do prostych zdań lub całej piosenki – to nieocenione w rozwijaniu mowy lub przy ćwiczeniach z pacjentami z niedokształceniem mowy o typie afazji.
Płytę KOLORY uwielbiają też maluszki. Jest ona świetnym towarzyszem masażyków, zabaw z chustkami lub chustą klanzy oraz z instrumentami. Pamiętajmy jak ogromną rolę w rozwoju dzieci stanowi muzyka, już u tych najmłodszych, które skupiają się nie na tekście, ale na melodii. U dzieci z trudnościami to najczęściej pierwsza droga, dzięki której można próbować skomunikować się z dzieckiem.
Dlaczego polecam Kolory
O piosenki z płyty KOLORY dzieci same się upominają, to chyba najlepsza rekomendacja. Jako surdologopeda polecam ten album całym sercem, a z nieznanych źródeł mogę potwierdzić, że “kolorowe” utwory nucą jak szaleni również dorośli. 🙂
Agata Potrykus-Jodel
Surdologopeda
Bibliografia:
A. Świętoń, Kolory, producent Mood&Wood, 2017
Autorką płyty pt. KOLORY jest Agata Świętoń – wokalistka, autorka tekstów i muzyki oraz logopedka. To bogactwo doświadczeń z pewnością wpłynęło na ogromną wartość tego albumu.
Proste słowa poszerzające horyzonty
Każdy z utworów opowiada o innym kolorze. Teksty piosenek stanowią niezaprzeczalny walor tej płyty – przemyślane, dostosowane do dzieci, proste, ale jednocześnie rozwijające słownictwo. Zawierają porównania, zagadki, są punktem wyjścia do ćwiczeń językowych np. co to znaczy nosić różowe okulary, co to znaczy, że coś lub ktoś daje nam w kość? Powyższe piosenki pobudzają wyobraźnie, wspólnie z dzieckiem można wymyślać co jeszcze może być np. czerwone, niebieskie, z czym te kolory się kojarzą.
Ostatni utwór pt. Kolory, wprost opowiada o kolorach i związanych z nimi emocjami. Dla starszych dzieci to fantastyczny punkt wyjścia do rozmowy o tej tematyce. Swobodna pogawędka może zamienić się w kalambury – odgadywanie emocji, do próby ich opisania. Podczas takich warsztatów zauważa się jak mały wachlarz odczuć zazwyczaj dzieci są w stanie nazwać i odgadnąć. W świecie emotikonek nie trzeba tych emocji nazywać, a jeśli nawet to są one dość okrojone – radość, smutek, złość. Z kolei autorka płyty wplata do piosenek takie pojęcia jak strach (lepiej go oswajać niż unikać), spokój, czułość, nuda, optymizm, powaga i wiele innych.
Bogactwo przekazu i smaku
Ogromną zaletą płyty jest piękny głos Pani Agaty, dobrze napisana muzyka oraz bogactwo instrumentów – co wcale nie jest normą w piosenkach dla dzieci. Często spotykam się z mało wartościowymi nagraniami dla najmłodszych – i pod względem tekstu, wykonania i muzyki – często ubogie w instrumenty, a bogate w sztuczne dźwięki, głośne, nieuporządkowane. Szczególnie w tak wczesnym wieku należy kształtować gust muzyczny dbając o najepsze wzorce.
Oprócz walorów artystycznych, płyta KOLORY sprawdza się w zajęciach profilaktycznych, wspierających rozwój mowy oraz w zajęciach terapeutycznych. Jest bazą do zajęć tematycznych, szczególnie chętnie sięgam po nią w trakcie zajęć prowadzonych metodą Dialogu i Narracji (ŚWIAT OPOWIADANY, autor: D. Szubstarska, współpraca B. Bednarska).
Nie zapominajmy o muzyce
Cytując W. R. Wagnera – “muzyka to początek i koniec wszelkiej mowy”. Piosenka, jej melodia, rytm wpływa pozytywnie na terapię logopedyczną. Dzięki takim oddziaływaniom można doskonalić percepcję słuchową, samo śpiewanie to fantasyczne ćwiczenie fonacyjne oraz motoryczne – usprawniające artykulatory. Atrakcyjne utwory zachęcają do powtarzania słów, a niekiedy do prostych zdań lub całej piosenki – to nieocenione w rozwijaniu mowy lub przy ćwiczeniach z pacjentami z niedokształceniem mowy o typie afazji.
Płytę KOLORY uwielbiają też maluszki. Jest ona świetnym towarzyszem masażyków, zabaw z chustkami lub chustą klanzy oraz z instrumentami. Pamiętajmy jak ogromną rolę w rozwoju dzieci stanowi muzyka, już u tych najmłodszych, które skupiają się nie na tekście, ale na melodii. U dzieci z trudnościami to najczęściej pierwsza droga, dzięki której można próbować skomunikować się z dzieckiem.
Dlaczego polecam Kolory
O piosenki z płyty KOLORY dzieci same się upominają, to chyba najlepsza rekomendacja. Jako surdologopeda polecam ten album całym sercem, a z nieznanych źródeł mogę potwierdzić, że “kolorowe” utwory nucą jak szaleni również dorośli. 🙂
Agata Potrykus-Jodel
Surdologopeda
Bibliografia:
A. Świętoń, Kolory, producent Mood&Wood, 2017