Pajdohistoryjki – krótkie wierszyki o bogatej treści
Czy płaczemy tylko ze śmiechu?
Czy po pierwszej porażce powinniśmy się zniechęcać?
Co to znaczy, że ktoś jest rozczarowany?
Na nurtujące dzieci pytania odpowiedzą Basia i Jaś – bohaterowie krótkich wierszyków autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich.
Pajdohistoryjki – krótkie wierszyki o bogatej treści
„Pajdohistoryjki – emocje, relacje, śmieszne sytuacje” oraz „Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Nowe przygody” to pomoc dydaktyczna doskonała w terapii surdologopedycznej. Treść oraz długość utworów jest dostosowana do zainteresowań oraz możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Zwięzłe, rymowane wierszyki:
-
wzbogacają słownictwo;
-
doskonalą pamięć;
-
kształtują uwagę słuchową.
Podczas zajęć dzieci z zaciekawieniem słuchają zabawnej historyjki, po czym udzielają odpowiedzi na znajdujące się pod tekstem pytania. Dotyczą one nie tylko treści wierszyka. Dwa ostatnie pytania skłaniają dziecko do refleksji nad zachowaniem bohaterów.
„Czy Basia z Jasiem mogli postąpić inaczej?”
„Co mogłoby się stać gdyby byli mniej ostrożni?”
„Co mogliby zrobić żeby sprawić komuś przyjemność?”
Udzielanie odpowiedzi na pytania o takim charakterze uczy prostej argumentacji oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.
„Basia była zniechęcona” – kilka słów o emocjach
Ogromnym atutem pomocy dydaktycznej autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich jest nawiązanie do emocji przeżywanych przez głównych bohaterów. Zdarza się, że dziecko nie potrafi nazwać tego, co czuje w danej sytuacji. Dzięki opisowi przygód Basi i Jasia uczeń dowiaduje się, co to znaczy być dumnym, zmotywowanym lub zachęconym. Poznaje znaczenie słów w konkretnej sytuacji, dzięki czemu uczy się nazywania własnych stanów emocjonalnych.
„Zobaczyli skutek taki, że spieczeni są jak raki!”
Basia z Jasiem podczas swoich przygód zapoznają dzieci ze związkami frazeologicznymi oraz wyrazami o charakterze symbolicznym. Gdy bohaterowie wiersza wybierają się nad morze spiekają się jak raki. Kiedy wybierają się na spacer idą na skróty i wchodzą w kłujące pokrzywy. Błyskotliwe pomysły Jasia nie raz napędzają Basi strachu.
Wiersz jako zapowiedź tematu zajęć
Podczas indywidualnej terapii logopedycznej karta z wierszykiem może być zapowiedzią tematu zajęć. W tym przypadku będą to zajęcia o tematyce wakacyjnej. Prowadzący terapię prosi o uważne słuchanie wierszyka i zapamiętywanie informacji. Następnie zadaje dziecku pytania dotyczące wakacyjnej przygody Jasia i Basi. Za każdą dobrą odpowiedź dziecko otrzymuje muszelkę. Ciekawe, ile muszelek uda się zebrać?!
W utworze pojawił się związek frazeologiczny spiec się jak rak. Logopeda nie wyjaśnia co to znaczy. Stosuje działania pomocnicze, dzięki którym stara się doprowadzić dziecko do samodzielnego odkrycia znaczenia. Aby tego dokonać stosuje rekwizyt – figurkę czerwonego raka, którą zestawia z Jasiem przedstawionym na obrazku. Razem z dzieckiem szuka cech wspólnych. Tak! To kolor. Dzięki samodzielnemu porównaniu dziecko odkrywa znaczenia enigmatycznego wyrażenia.
Pajdohistoryjki to pomoc dydaktyczna, którą z powodzeniem można wykorzystać w terapii logopedycznej. Krótki, rymowany tekst, interesujące przygody Basi i Jasia na pewno zachęcą dzieci do aktywnego słuchania! Dzięki temu nauka nowych słów, metaforycznych wyrażeń stanie się przyjemnością.
Surdologopeda
Angelika Szablewska
Szwajkowska E., Szwajkowski.W., Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Emocje – relacje – śmieszne sytuacje, Kraków: Wydawnictwo WIR, 2017
Szwajkowska E., Szwajkowski.W., Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Nowe Przygody. Emocje – relacje – śmieszne sytuacje, Kraków: Wydawnictwo WIR, 2017
Czy płaczemy tylko ze śmiechu?
Czy po pierwszej porażce powinniśmy się zniechęcać?
Co to znaczy, że ktoś jest rozczarowany?
Na nurtujące dzieci pytania odpowiedzą Basia i Jaś – bohaterowie krótkich wierszyków autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich.
Pajdohistoryjki – krótkie wierszyki o bogatej treści
„Pajdohistoryjki – emocje, relacje, śmieszne sytuacje” oraz „Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Nowe przygody” to pomoc dydaktyczna doskonała w terapii surdologopedycznej. Treść oraz długość utworów jest dostosowana do zainteresowań oraz możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Zwięzłe, rymowane wierszyki:
-
wzbogacają słownictwo;
-
doskonalą pamięć;
-
kształtują uwagę słuchową.
Podczas zajęć dzieci z zaciekawieniem słuchają zabawnej historyjki, po czym udzielają odpowiedzi na znajdujące się pod tekstem pytania. Dotyczą one nie tylko treści wierszyka. Dwa ostatnie pytania skłaniają dziecko do refleksji nad zachowaniem bohaterów.
„Czy Basia z Jasiem mogli postąpić inaczej?”
„Co mogłoby się stać gdyby byli mniej ostrożni?”
„Co mogliby zrobić żeby sprawić komuś przyjemność?”
Udzielanie odpowiedzi na pytania o takim charakterze uczy prostej argumentacji oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.
„Basia była zniechęcona” – kilka słów o emocjach
Ogromnym atutem pomocy dydaktycznej autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich jest nawiązanie do emocji przeżywanych przez głównych bohaterów. Zdarza się, że dziecko nie potrafi nazwać tego, co czuje w danej sytuacji. Dzięki opisowi przygód Basi i Jasia uczeń dowiaduje się, co to znaczy być dumnym, zmotywowanym lub zachęconym. Poznaje znaczenie słów w konkretnej sytuacji, dzięki czemu uczy się nazywania własnych stanów emocjonalnych.
„Zobaczyli skutek taki, że spieczeni są jak raki!”
Basia z Jasiem podczas swoich przygód zapoznają dzieci ze związkami frazeologicznymi oraz wyrazami o charakterze symbolicznym. Gdy bohaterowie wiersza wybierają się nad morze spiekają się jak raki. Kiedy wybierają się na spacer idą na skróty i wchodzą w kłujące pokrzywy. Błyskotliwe pomysły Jasia nie raz napędzają Basi strachu.
Wiersz jako zapowiedź tematu zajęć
Podczas indywidualnej terapii logopedycznej karta z wierszykiem może być zapowiedzią tematu zajęć. W tym przypadku będą to zajęcia o tematyce wakacyjnej. Prowadzący terapię prosi o uważne słuchanie wierszyka i zapamiętywanie informacji. Następnie zadaje dziecku pytania dotyczące wakacyjnej przygody Jasia i Basi. Za każdą dobrą odpowiedź dziecko otrzymuje muszelkę. Ciekawe, ile muszelek uda się zebrać?!
W utworze pojawił się związek frazeologiczny spiec się jak rak. Logopeda nie wyjaśnia co to znaczy. Stosuje działania pomocnicze, dzięki którym stara się doprowadzić dziecko do samodzielnego odkrycia znaczenia. Aby tego dokonać stosuje rekwizyt – figurkę czerwonego raka, którą zestawia z Jasiem przedstawionym na obrazku. Razem z dzieckiem szuka cech wspólnych. Tak! To kolor. Dzięki samodzielnemu porównaniu dziecko odkrywa znaczenia enigmatycznego wyrażenia.
Pajdohistoryjki to pomoc dydaktyczna, którą z powodzeniem można wykorzystać w terapii logopedycznej. Krótki, rymowany tekst, interesujące przygody Basi i Jasia na pewno zachęcą dzieci do aktywnego słuchania! Dzięki temu nauka nowych słów, metaforycznych wyrażeń stanie się przyjemnością.
Surdologopeda
Angelika Szablewska
Szwajkowska E., Szwajkowski.W., Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Emocje – relacje – śmieszne sytuacje, Kraków: Wydawnictwo WIR, 2017
Szwajkowska E., Szwajkowski.W., Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. Nowe Przygody. Emocje – relacje – śmieszne sytuacje, Kraków: Wydawnictwo WIR, 2017